Sunday, October 11, 2009

صحتك من شنطتك وحذاؤك






صحتك من شنطتك وحذاؤك

الجملة دي صحيحة 100% علشان أسباب كتير قوي حاعرضها عليكم في صورة حكايات خاصة بي كمريضة مزمنة ( وجه ضاحك) و استحملوني بقى جايز تلاقوني بادخل من نقطه لنقطه بس ساعات المواضيع
تتطلب هذا

من سنين طويلة و أنا باتعجب ليه الراجل بينزل من بيته يادوب بمفاتيح العربية ومحفظة صغنونة في جيبه الخلفي فيها البطاقة والفيزا على كارتين مهمين وقرشين والموبايل ودمتم في حين الغالبية المطلقة من الستات بينزلوا بشنطة شبيهة لشنطة السفر الهاند باج وفيها أشياء و أشياء مهمة وغير مهمة بالمرة؟؟؟؟
ويرفعوا ابهامهم بعلامة البرافو جداطيب مش بقى الشنطة دي مفيدة؟؟

ومرت السنين و أنا برضه شايله شنطة مقاس الهاند باج كده وفي مرة و أنا في عيادة العلاج الطبيعي في القاهرة احتاج الطبيب لمفك صغير علشان جهاز الليزر قمت فتحت شنطتي واديته المفك

قالي بتعملي بيه إيه داه؟ قلتله عندي اتنين من اولادي بيلبسوا نظارات وكل نص ساعه النظارات معووجه والمسمار اتفك ووقع
وفي جلسة تانية كان فيه مريض موجوع جدا ومحتاجين حبة مسكنة قمت فتحت شنطتي وطلعت شنطة صغنونه حاطه فيها أدوية للحالات الطارئة

لقيت الدكتور بيبصلي كإني على رأي المثل : يا ما جوه الجراب يا حاوي و قالي انتي جايه تتعالجي من العمود الفقري صح؟ قلتله : أيوه ياسيدي

قالي طيب ممكن أعرف فيه إيه تاني في شنطتك؟ قلتله جايز حد من الأولاد فضحك وقالي بجد عايز أعرف شنطتك فيها إيه...فتحت الشنطه أدامه وقلت افرجه أهمية ما بشنطتي




ووجدت فيها كالتالي :
ورق المناديل وورق مناديل مبللة و انتي بكتيريا ديتول و كراسة صغنونه وقلم حبر وقلم جاف و وورق علشان لو حبيت اكتب في الشارع وكتاب الأذكار وكاسيت صغير ( قبل زمن الام بي ثري بسنوات قليله ) و شريطين دروس دينية و المسبحة ومحفظة فيها خمسين صورة للأولاد ولزوجي و لأبناء أخوتي و أخواتي و بعض الاوراق المهمه وبعض الكروت الخاصة بالعيادة وبطاقتي الشخصية ورخصة السواقه ، بالرغم إني ما سقتش السيارة لأسباب أمنية مش حاحكيلكم عليها( وش بيضحك بإغاظه) إيه كمان إيه كمان.؟وزبدة كاكاو شفافة اللون وفوطة صغيرة لزوم الوضوء و عدة خياطة صغيرة وباكو شوكولاته لزوم القهوةوكتاب عن اليوجا كنت باستشير الطبيب فيه عن بعض التمرينات

بصلي الطبيب وقالي : شنطتك كده على طول والا بس علشان انتي على سفر؟

قلتله لا عادي يعني بس يمكن فيها حاجات كتير زيادة نظرا لإني باقضي يوم كامل في العيادة

وبعدين بالفعل بعض الحاجات بتكون مهمة

يعني على سبيل المثال : أنا عندي 4 بنين فتحسوا إني لازم أشيل معدات كشفية يعني من فترة كنا في القاهرة وبنفطر أنا و أبنائي الصغار في الفندق وجنبنا سواح يابانيين عمال يبصوا علينا : ما أصل الظاهر اللي بيلبسوا عبايه وخمار دول فرجه للسياح وجذب سياحي الظاهر
وخمار دول فرجه للسياح وجذب سياحي الظاهر

المهم دقيقتين وراح الأستاذ يوسف خبير التخريب قطع الكاسكيت بتاعته من الخلف وبقت مش محكمه على راسه والجو بتاع القاهرة حار و كنا في شهر أغسطس قمت طلعت عدة الخياكة الصغيرة و دورت على لون خيط مناسب وخيطتها لقيت اليابانيين بيبصولي كإني اخترعت الذرة و عمالين يقولوا اوه جوود



قالي : انتي شايفه الشنطه دي عامله ازاي؟؟ كل ما بتشيليها بتأثر سلبا على كتفك وعضلات الرقبة وخاصة إنك أكيد بتشيليها على جنب واحد فقط و أساسا انتي بتعملي علاج رقبة



يعني كل داه حمل على ظهرك وكتفك ورقبتك لو تحبي شيلي شنطه عالكتفين خفيفه ومتعلقيهاش على كتف واحد او حطي حاجات في اي كيس وامسكيهم بحيث بطن ذرعك يكون لبرة وانتي ماشيه وشايله الشنطة

قلتله : امشي بشنطة على اكتافي؟ هو أنا رايحه المدرسة؟؟؟




قالي :أو شنطة بعجل طالما بتحتاجي تشيلي حاجات كتير في رحلة يوم واحد يا كده يا رقبتك حتستمر

في الألم والشد العضلي و ارهاق عضلاتها

وبالفعل بدأت أسمع الكلام و أفضي شنطتي بل و أحيانا بانزل من بيتي حاطه على وسطي تحت العباية شنطة الوسط اللي الأطفال بيسموها البانانا




أو بانزل
من غير شنطة خالص في جيب عبايتي الموبايل وفي الجيب التاني مبلغ مالي يكفيني وبطاقتي والام بي ثري حول رقبتي ومش باين من تحت خماري
ولما باسافر باسافر بشنطة ظهر

وبالفعل مع هذا الاهتمام بشنطتي ورقبتي وكتفي حسيت براحة كبيرة وبدأ علاج الرقبة يبقى أحسن وبدأت ارتاح

وبعد عدة أيام وفي نفس عام العلاج بدأ معرض الكتاب وكلمتني صديقتي و أختي في الله وتوأمي الروحي على الموبايل وطلبت مني بعض الكتب للشيخ الدكتور محمد موسى الشريف ، بارك الله فيه ،وبالفعل ذهبت إلى المعرض وقمت بشراء أحب الأشياء إلى قلبي ألا وهي الكتب و قمت بشراء كتب للأبناء وبدأت في البحث عن كتب صديقتي ودار النشر هذه و مشيت مشي يمكن لفيت المعرض من أوله لآخره مرة واتنين وتلاته حتى وصلت للدار وقمت بشراء الكتب ومشيت للبوابة وركبت التاكسي و أول ما حطيت رجلي في التاكسي حسيت بنار في باطن أقدامي و طبعا أخحدت بالي إني كنت لابسه سابو بكعب 3 سنتيمتر بس كعب رفيع .. و أنا أساسا لا من أنصار الكعب الرفيع ولا حاجه أنا من النوع اللي باقع من غير كعب فما بالكم بالكعوب ..حتى أني يوم زفافي وكنت أرتدي ال5 سنتيمترات قلت لزوجي يا تسندني طول الفرح يا حتلف مرة تلاقيني عالأرض




المهم طلبت من التاكسي يذهب بي للمنزل الذي كنت أقيم فيه بالقاهرة و طلبت من البواب أن يحمل الكتب حيث أنها كانت بالعشرات ثم عدت للعيادة و حينما دخلت كنت أجر أقدامي جرا فنظر لي الطبيب وسألني : ما بك؟

ببراءة الأطفال و أقدامي تئن من تحتي قلت : مافيش حاجه بس ممكن كيسين تلج من بتوع العمود الفقري علشان أطفي النار اللي في أٌقدامي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و لأكياس التلج دي حكاية أخرى بس المرة دي حاحكيها : بعد جلسات شد العمود الفقري بيكون الألم لا يوصف قوم إيه بيجيبوا أكياس بودر موضوعه بالفريزر ويحطوها على العمود الفقري مباشرة وكانوا دايما يتوصوا بيا يعني على كل عمودي الفقري بطوله ويمينه وشماله علشان العضلات أكياس تلج ، و إحنا إيه في شهر يناير وفبراير ومارس ، يعني عز البرد ، بس فعلا اتضح إنه علاج ممتاز وحديث لآلام و أوجاع العظام والعضلات وحتى اليوم عندي في التلاجة أكياس تلج استخدمها وقت شدة الألم..وفعلا أتى الطبيب بأكياس التلج ووضعتها تحت أقدامي وحسيت إنهم عملوا صوت زي ما حد يضع ماء بارد على شيء حار بيغلي .المهم نظر الطبيب إلى حذائي وقالي لي: انتم بتحبوا تتعبوا نفسكم ليه؟

قلت له يعني إيه؟ قالي : الحذاء بتاعك داه طبعا شيك وعالموضة بس الكعب داه مينفعش معاكي و لا لحالتك و اساسا مينفعش للستات كلها بجد يعني الموضة مش معناها إني اتعب ظهري ورجليا وعضلاتك مش بيقولوا راحتك تبدأ عند القدمين؟؟؟؟؟؟؟ والقدمين دول شايلين عمود الفقري اللي هو
أساس الحياة وانتي أساسا عمودك الفقري مفقود مفقود يا ولدي



وبعدين انتي حتبتدي برنامج مشي ووقوف وتمارين رياضية أنا عايزك متلبسيش الا حذاء المشي الأصلي مش أي حذاء كمان وبعدين يا ستي ما هم عاملينه أشكال و ألوان و بالذهبي وبالفضي

قلتله : وهو أنا يعني اللي غاوية عياقه وقلت في سري، الله يسامح اللي كانت السبب واشترلتي السابوو داه من الموول الجديد بتاع القاهرة
علشان حست إن أحذيتي مافيش فيها أنوثة
أنثوثة قال

وبالفعل ومن يومها و أختكم بتشتري كوتشي من اديداس و نايكي و تيمبرلاند ويوم ما يكون عندي خطوبة أو فرح بيكون مأزق علشان خلاص رجلي اتعودت عالكوتشي و الأحذية الرياضية



ومش حاحكيلكم حماتي بتعمل فيا إيه لما بتلاقيني لابسه كوتشي وشراب سوكيت تحت العباية

أكيد بتقول يا عيني عليك يا ابني

ولا أختي اللي لقتني رايحه عزاء من كام شهر ولابسة حذاء سكيتشر أسود وخلت اللي ما يشتري يتفرج عليا

والله يا جماعة مش باين ابدا إنه حذاء رياضي داه حتى انثوي خالص وشبه بتوع الباليه

بس بقى مش بيهمني كل داه راحتي و صحتي قبل أي شيء وبعدين إحنا نازلين الشارع لمهمات رسمية وبنرجع بيتونا نلبس كنساء و أنسات ما نحب طالما مافيش أغراب في البيت لا يحق لنا أن نتكشف أمامهم

ودلوقتي ياريت كلنا نشوف لابسين في أقدامنا إيه علشان بالفعل راحتنا تبدأ عند القدمين ووللرجال باقول خاصة لابني الكبير ارحم كتفك من شنطة اللابتوب عندك شنط كتير وشيك قوي بعجل و صغيرة مش ضخمة و أنا مستعدة اشتري لك واحده بس اوعدني انك تستخدمها وارحم كتفك ورقبتك



وكمان خلي بالك من الحذاء ...معظم الرجال يظل مرتديا حذاؤه لساعات طويلة و يظل الحذاء والجورب يخنقوا أٌدامه وساقيه وهذا خطأ خطأ خطأ


ومن أهم المواقع التي تعتني بالظهر والرقبة ما يلي:

http://www.back.com

كما أن اليوجا والبيلاتس من أهم الرياضات التي تساعد على تقوية العضلات وخاصة عضلات الساقين والعمود الفقري

http://pilates.about.com/od/pilatesforeverybody/a/Back-Pain.htm?nl=1

http://yoga.about.com

و أنا في الخدمة إذا أي حد احتاج استشارات طبية خاصة بالعظام والعضلات والعمود الفقران حيث أنني درست الكثير على الانترنت من أجل عمودي الفقري

ودمتم سالمين

20 comments:

اعشق فى الليل ضوء القمر said...

شفاكى الله و عافاكى و حمد الله على السلامه

كلمات من نور said...

لا ما داه كان قبل الحادثة
هههههههههههههههههه

http://la7zetnour.blogspot.com/2009/05/blog-post.html

الحمدلله على كل حال

أبــــو ضـــيــاء said...

مع اني مش بنت , بس مش عارف ليه قريت الموضوع كله , يمكن عشان انا طالب طب ولازم أعرف , بس اعتقد ان الموضوع مش كده , اعتقد ان طريقتك في السرد حلوة

كلمات من نور said...

دكتور عندنا يا مرحبا يا مرحبا

شوف بقى أنا ابن خالتي برضه دكتور بس عقبالك اتخرج واتعين معيد وتخصص في العناية المركزة

اتحايلت عليه يدرس عظام و علاج طبيعي رفض

حاستنى بقى أشوفك انت كمان حتعمل إيه

ههههه ربي يبارك فيك وينجحك ويكرمك يارب

KHALED said...

ههههههههههههههههه

انا باضحك على شنطة حمزة إللى انتى بتشيليها دى
ربنا يهيئلك الخير و تكون معاناتك فى ميزان حسناتك و ربنا يعوضك حير إن ماكانش فى دنيتنا إللى مالهاش لازمة يبقى فى الأخرة وهى أبقى كما وعدنا رب العزة

أنا بقة مريض مزمن زى حالاتك كدة تمام عندى شوية مشاكل فى العظام و الأوتار بس دة من قلة الرياضة
المشكلة بقة فى الحساسية إللى كلت قفايا بعيد عنك و عن السامعين .. جيوب أنفية على حساسية عين على جلد
بس الحمد للة المشكلة فى الصداع إللى بيجيلى شبة يومى ومابقتش عارفلة علاج
نعمل أية بقة يالا حسن الختام
أرجو إنى ماكنش طولت عليكى
تقبلى تحياتى

كلمات من نور said...

أوصيك يا خالد بشرب كوب ماء فاتر عالريق يمويا مذاب فيه ملعقة عسل أنا كنت زيك كده صداع مزمن لا حل له وعملت حجامة ولازلت على شربة العسل يوميا ولله الحمد وقال عليه الصلاة والسلام علاج امتي في ثلاث :شرطة محجم وشربة عسل وكية بنار وانا انهى امتي عن الكي.صدق رسول الله

موناليزا said...

حبيبتى الجميلة
بحب اسلوبك اوى فى الكلام على فكرة:)

هو فعلا معاكِ حق
كنت فى الجامعة مجتهدة جدا وبروح ومعايا الكتب يوميا ولوازم الكلية عموما وكان معايا شنطة بلبسها فى ضهرى وكانوا صحباتى بيقولوا عليا انى عاملة زى منى زكى فى صعيدى فى الجامعة الامريكية بس بجد كانت مريحة جدارغم شكلها الصغير بس كانت بتاخد حاجات كتير
وكنت طبعا بلبس كعب عالى مش عشان موضة بس لان صحباتى اطول منى:(

بعد التخرج بقى كل ده ظهر عليا
ومابقتش اقدر البس كعب عالى زى الاول الا فى المنسبات وبرضه عشان المنظر العام:)
ومش ناسية الدكتور وهو بيحذرنى من انى البس كعب عالى او انى اقف كتير
ساعتها بصيت له باستغراب وقلت له هو انا حامل؟ ههههه
وكنت وقتها بشتغل ولانى مدرسة رياض اطفال عدم وقوفى ده من رابع المستحيلات لانى طول الوقت بلعب معاهم:)

واخيرا جت من عند ربنا واستقلت من عملى ومعدتش بخرج من اصله الا فى اضيق الحدود:)
والغريب بقى انى اتعود على لبس الارضى وبقيت استغرب انى مش عارفة امشى بمهارة فى الكعب العالى زى الاول
والشنطة اللى مليانا حاجات كتير بقت تقيلة عليا ولذلك على حسب الخروجة بشوف هحط فيها ايه:)

واضح ان اعراض الشيخوخة بدأت تظهر عليا ولا ايه:)
عموما انا كتبت وصيتى عشان ابقى فى السليم برضه:)

دوشتك انا صح
بس اعمل ايه طيب ماهو احنا بقى لنا كتير ماكلمناش بعض:)

كلمات من نور said...

موناليزتي العزيزة

تسلميلي يارب عالرد والمدح اللي فيا داه كله وفي كلماتي

و احسن حاجه في الدنيا الأحذية المسطحه والرياضية وخففي الشنطه على قد ما تقدري

تصدقي في شنط دلوقتي تشتريها تلاقيها تقيلة قوي وهي فاضيه....يارب يارب أشوفك قريب

طهر فؤادك said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ,,
جزاكى الله خيرا والمسلمين على المعلومات المفيدة دى ... بس لية ملاحظة اية الحاجات الكتير ةالى فى الشنطة دى ماشاء الله وحسيت ان على رايك الناقص فيها حد من العيال على رأيك هههههه ... بس ربنا يكرمك يارب على اسلوبك الجميل ووصلتى المعلومة لينا بشكل رائع
اخوكى فى الله

جراح وآمال said...

السلام عليكم
على الرغم من أنى لأول مرة أسمع عن
موضوع صحتك منشنطتك وحذائك إلى أنى إستفدت منه كثيراً وحملله على سلامنك
أرجو أن تزورى مدونتى على الرابط التالى
http://gearah.blogspot.com/
تقبل مرورى

كلمات من نور said...

طهر فـــؤادك

صدقني يا أخي شنطتي كانت زي جراب الحاوي على رأي جدتي كانت تقول : ياما جوا الجراب يا حاوي

بس فعلا مفيدة بس السن بقى والعجر حكم علينا

شكرا لردك

كلمات من نور said...

جراح و آمـــال

تسلملي على ردك ويارب فعلا أكون أفدتك وزي ما بيقولوا اسأل مجرب ولا تسال طبيب
جزيت خيرا

عابرة السبيل said...

الف سلامة عليكى

وجزاكى الله خيرا على النصائح الهامة

وانا على فكرة من ساعة ماكنت حامل وانا على طول لابسة كوتشى ومابيهمنيش بقى

بس اكييييد فى المناسبات لازم كعب عالى لزوم الشياكة

كلمات من نور said...

عابرة سبيل

والله يا فتاتي أنا يهمني راحتي وصحتي في الوقت الحالي ولو سمعتك أختي الأصغر حتقولك دي بتروح العزا لابسه جزمة سكيتشر

الله يعني حتى العزا لازم اروح فيه على سنجة عشرة؟؟؟

في الأفراح والمناسبات عندي سابو بكعب صغنون وشيك بالبسه و طول المناسبه باقعد اشتم نفسي وارجع البيت اقولهم آه يا أقدامي آه يا ظهري وزوجي يقولي مش عارف أنا ليه عندكم قلة عقل؟؟؟
هههههههههههههههه

شكرا لمرورك

Dr. Ibrahim said...

لا ألف سلامة ..

طبعا دا شىء اساسى
ان تؤثر الشنطة التى يتم حملها بواسطة يد واحدة على فقراتا لرقبة
والكعب له مشاكله برده

انا الشنطة بتاعتى بقى
برده بتعملى مشاكل بس مش زى المشاكل دى مشاكل أمنية:)

كلمات من نور said...

دكتور إبراهيم

شنطة بتعمل مشاكل أمنية دي فيها إيه يا ترى؟؟؟؟؟ أنا برضه أولادي الكبار بيلعبوا رماية ودايما لما بينزلوا لوحدهم بالبنادق باكون قلقانه علشان الظروف الأمنية ساعات بتكون قلق..ربي يبعد عنا القلق

مشروع دكتور said...

السلام عليكى ورحمه الله وبركاته.
انا لله الحمد من دلوقت وبموت فى حاجه اسمها كوتشى وبكرهه جدا الكعب .
البنات برضه بيقولى ليا كتريقه لاء يا معلم انتى مع نفسك وحكايه الاحذيه مش فهيا انوثه
بس ولا بيهمنى.وده واضح هما يلبسوا الكعب من هنا رجليهم تولع
انما انا ببقى مشيتى سريعه ومش تعابنه زيهم
احسن يستاهلوا عشان يبقوا يريقوا تانى.
بالنسب للشنط بقى بحب انزل فاضيه لو معايا الجينز يبقى الموبايل الفلوس والكارنيه فى الجنيز
حتى لو دريل الجيبه اى حاجه وولله الحمد ليها جيوب
انما طبعا عشان الكليه اضطر اروح بشنطه الاب توب بتاعتى بلا شنط بناتى تقرف هكذا هى مقولتى المشهوره بحسها شنطه خضار مش شنطه عاديه

كلمات من نور said...

take careeee


bravoooooooooooooo :)

Anonymous said...

تدوينة رائعة
صحتك تبدأ من القدمين

كلمات من نور said...

sonnet

شكرا جزيلا لزيارتك واهتمامك بمدونتي

نورتني

 
Copyright 2009 لحظة نور. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates | Blogger Styles
Wordpress by Wpthemescreator